http://www.geo.auth.gr/212/0_properties/birefrigence.htm Χρώματα πόλωσης εμφανίζουν τα ανισότροπα ορυκτά με πολωτή και αναλυτή (Nicols X). Τα χρώματα πόλωσης είναι χρώματα συμβολής. Δημιουργούνται καθώς οι δύο ακτίνες που προκύπτουν από τη διπλή διάθλαση φθάνουν στον αναλυτή με μία διαφορά πορείας Δ και συμβάλλουν. Κατά τη συμβολή κάποιες από τις ακτινοβολίες του λευκού φωτός κατασβένυνται μερικώς ή ολικώς με αποτέλεσμα να διέλθουν από τον αναλυτή οι συμπληρωματικές και το ορυκτό να εμφανίζει χρώμα πόλωσης. Η κλίμακα Michel-Levy δείχνει την κανονική σειρά των χρωμάτων πόλωσης. Στην κλίμακα συσχετίζονται η διαφορά πορείας Δ (σε nm), η διπλοθλαστικότητα δ και το πάχος d (σε μm). Κάθε χρώμα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη διαφορά πορείας Δ. Η διαφορά πορείας Δ και συνεπώς το χρώμα πόλωσης της τομής του ορυκτού εξαρτάται από: Το πάχος d και Τη διπλοθλαστικότητα δ και Ισούται με Δ = d · δ. Το πάχος d των λεπτών τομών κατά την κατασκευή τους κρατείται σταθερό και ίσο με 20-30 μm. Επομένως τα χρώματα πόλωσης εξαρτώνται απ' ευθείας από τη διπλοθλαστικότητα της τομής. Διπλοθλαστικότητα δ ονομάζεται η διαφορά των δ.δ. των δύο ακτινών και ισούται με δ = n2 - n1. Η διπλοθλαστικότητα εξαρτάται από τον κρυσταλλογραφικό προσανατολισμό της τομής. Η μέγιστη διπλοθλαστικότητα ονομάζεται διπλοθλαστικότητα ορυκτού, είναι χαρακτηριστική για κάθε ορυκτό και είναι αυτή που αναφέρεται στους ορυκτοδιαγνωστικούς πίνακες. Η διπλοθλαστικότητα ορυκτού στους μονάξονες κρυστάλλους (τριγωνικό, τετραγωνικό, εξαγωνικό) ισούται με δ=ne-no Η διπλοθλαστικότητα ορυκτού στους διάξονες κρυστάλλους (ρομβικό, μονοκλινές, τρικλινές) ισούται με δ=nγ-nα Στο ίδιο ορυκτό διάφορες τομές έχουν διαφορετικά χρώματα πόλωσης. Πχ. Ο ολιβίνης έχει υψηλή διπλοθλαστικότητα (0,035) και συνεπώς οι τομές του έχουν ερυθρά, μπλε, πράσινα υψηλά χρώματα πόλωσης έως χαμηλά γκρίζα. Ο χαλαζίας έχει χαμηλή διπλοθλαστικότητα (0,009) και συνεπώς οι τομές του έχουν έχουν από χαμηλά άσπρα έως γκρίζα χρώματα πόλωσης.
Είδα και τις άλλες φωτογραφίες. Δεν έχω τη γνώση να σχολιάσω τεχνικά, όμως κάτι μου έκανε εντύπωση. Η τάση του μυαλού να σχηματίζει γνωστά μοτίβα μέσα από την τυχαιότητα. Ειδικά στην φωτογραφία που βλέπουμε εδώ βλέπω ένα πλάσμα οργανικό ,που μπαίνει μέσα στο ανόργανο των ψυχρότερων χρωμάτων. Σαν δύο κόσμοι, δεν ξέρω αν συγκρούονται, δεν ξέρω καν αν αγγίζονται. Συνομιλούν πάντως.
Βλέπουμε, επίσης, και τρία στόματα που συνομιλούν κάτω δεξιά, στη διαγώνιο που ανεβαίνει έως πάνω αριστερά και καταλήγει σε κύκλο. Το πρώτο στόμα είναι με ανοιχτά, πορτοκαλί χείλη, το επάνω χείλος μωβίζει ενώ ο ουρανίσκος του στόματος είναι γαλάζιος. Το δεύτερο στόμα, λίγο πιο πάνω αριστερά του πρώτου, φαίνεται κι αυτό ή να έχει μόλις σταματήσει ή να ετοιμάζεται ν’ αρχίσει να μιλά. Τα χείλη του είναι πιο κλειστά. Το τρίτο στόμα έχει ανοιχτά χείλη με ουρανίσκο σε ανοιχτό πορτοκαλί ενώ από τη δεξιά άκρη του κάτω χείλους φαίνεται να προσπαθεί να μπει ένα μικρό λευκό, ιριδίζων ψάρι. Τα στόματα/χείλη από κει και πέρα εντάσσονται σε κυματισμό ο οποίος εφάπτεται του κύκλου. Τα χρώματα από τη διαγώνιο και αριστερά έχουν τις αποχρώσεις του ανθρώπινου δέρματος. Δεξιά της διαγωνίου, τα χρώματα μοιάζουν να αναδύονται ως τα λεγόμενα των στομάτων της διαγωνίου. Τα στόματα σε κυματισμό που ακολουθούν τα τρία πρώτα που συνομιλούν, ενδεχομένως να αποτελούν αναπτύγματα των τριών πρώτων στομάτων, μια και στο τελευταίο απ’ αυτά ξανακάνει την εμφάνισή του το λευκό ψάρι.
@makis η αντίληψη είναι πάντα διαμεσολαβημένη (πολιτισμικά, απ'τις προηγούμενες εμπειρίες μας, το προσωπικό υλικό μας), και γι'αυτό συχνά υπενθυμίζω στον εαυτό μου πως αυτό που "διαβάζω" έχει να κάνει περισσότερο μ'εμένα και λιγότερο με την αντικειμενική πραγματικότητα, πόσο μάλλον με το τι λέει ο άλλος.. όμως κάποτε-κάποτε, διασταυρώνονται τα νοήματα και συμβάλουν σε μια περίπου κοινή εικόνα.ίσως γι'αυτό μου κίνησε το ενδιαφέρον το φαινόμενο της διπλοθλαστικότητας.κατά κάποιον τρόπο περιγράφει αυτό που λες
εντωμεταξύ, η φωτογραφία κροπαρίστηκε αυθαίρετα από τον υπολογιστή, οπότε έχει μια δόση τυχαιότητας πράγματι, που παρόλαυτα ανέδειξε μια ανθρωπόμορφη φιγούρα με την παράλληλή της μ'αρέσει όταν το μηχάνημα παίρνει πρωτοβουλία :-)
@ανώνυμοι ευχαριστώ για το ευφάνταστο σχόλιό σας μοιάζει πράγματι σαν γυναικείο στόμα σε διαφορετικές φάσεις, ειδωμένο προοπτικά από κάτω το ζωντανό ψάρι για μένα συμβολίζει την ομιλία οπότε δένουν ωραία αυτοί οι συνειρμοί καλως ήρθατε
10 comments:
http://www.geo.auth.gr/212/0_properties/birefrigence.htm
Χρώματα πόλωσης εμφανίζουν τα ανισότροπα ορυκτά με πολωτή και αναλυτή (Nicols X).
Τα χρώματα πόλωσης είναι χρώματα συμβολής.
Δημιουργούνται καθώς οι δύο ακτίνες που προκύπτουν από τη διπλή διάθλαση φθάνουν στον αναλυτή με μία διαφορά πορείας Δ και συμβάλλουν. Κατά τη συμβολή κάποιες από τις ακτινοβολίες του λευκού φωτός κατασβένυνται μερικώς ή ολικώς με αποτέλεσμα να διέλθουν από τον αναλυτή οι συμπληρωματικές και το ορυκτό να εμφανίζει χρώμα πόλωσης.
Η κλίμακα Michel-Levy δείχνει την κανονική σειρά των χρωμάτων πόλωσης.
Στην κλίμακα συσχετίζονται η διαφορά πορείας Δ (σε nm), η διπλοθλαστικότητα δ και το πάχος d (σε μm).
Κάθε χρώμα αντιστοιχεί σε μία συγκεκριμένη διαφορά πορείας Δ.
Η διαφορά πορείας Δ και συνεπώς το χρώμα πόλωσης της τομής του ορυκτού εξαρτάται από:
Το πάχος d και
Τη διπλοθλαστικότητα δ και
Ισούται με Δ = d · δ.
Το πάχος d των λεπτών τομών κατά την κατασκευή τους κρατείται σταθερό και ίσο με 20-30 μm.
Επομένως τα χρώματα πόλωσης εξαρτώνται απ' ευθείας από τη διπλοθλαστικότητα της τομής.
Διπλοθλαστικότητα δ ονομάζεται η διαφορά των δ.δ. των δύο ακτινών και ισούται με δ = n2 - n1.
Η διπλοθλαστικότητα εξαρτάται από τον κρυσταλλογραφικό προσανατολισμό της τομής.
Η μέγιστη διπλοθλαστικότητα ονομάζεται διπλοθλαστικότητα ορυκτού, είναι χαρακτηριστική για κάθε ορυκτό και είναι αυτή που αναφέρεται στους ορυκτοδιαγνωστικούς πίνακες.
Η διπλοθλαστικότητα ορυκτού στους μονάξονες κρυστάλλους (τριγωνικό, τετραγωνικό, εξαγωνικό) ισούται με δ=ne-no
Η διπλοθλαστικότητα ορυκτού στους διάξονες κρυστάλλους (ρομβικό, μονοκλινές, τρικλινές) ισούται με δ=nγ-nα
Στο ίδιο ορυκτό διάφορες τομές έχουν διαφορετικά χρώματα πόλωσης. Πχ.
Ο ολιβίνης έχει υψηλή διπλοθλαστικότητα (0,035) και συνεπώς οι τομές του έχουν ερυθρά, μπλε, πράσινα υψηλά χρώματα πόλωσης έως χαμηλά γκρίζα.
Ο χαλαζίας έχει χαμηλή διπλοθλαστικότητα (0,009) και συνεπώς οι τομές του έχουν έχουν από χαμηλά άσπρα έως γκρίζα χρώματα πόλωσης.
http://www.flickriver.com/photos/alandenney/sets/72157605120349575/
ανόργανο-start
Είδα και τις άλλες φωτογραφίες. Δεν έχω τη γνώση να σχολιάσω τεχνικά, όμως κάτι μου έκανε εντύπωση. Η τάση του μυαλού να σχηματίζει γνωστά μοτίβα μέσα από την τυχαιότητα. Ειδικά στην φωτογραφία που βλέπουμε εδώ βλέπω ένα πλάσμα οργανικό ,που μπαίνει μέσα στο ανόργανο των ψυχρότερων χρωμάτων. Σαν δύο κόσμοι, δεν ξέρω αν συγκρούονται, δεν ξέρω καν αν αγγίζονται. Συνομιλούν πάντως.
Βλέπουμε, επίσης, και τρία στόματα που συνομιλούν κάτω δεξιά, στη διαγώνιο που ανεβαίνει έως πάνω αριστερά και καταλήγει σε κύκλο. Το πρώτο στόμα είναι με ανοιχτά, πορτοκαλί χείλη, το επάνω χείλος μωβίζει ενώ ο ουρανίσκος του στόματος είναι γαλάζιος. Το δεύτερο στόμα, λίγο πιο πάνω αριστερά του πρώτου, φαίνεται κι αυτό ή να έχει μόλις σταματήσει ή να ετοιμάζεται ν’ αρχίσει να μιλά. Τα χείλη του είναι πιο κλειστά. Το τρίτο στόμα έχει ανοιχτά χείλη με ουρανίσκο σε ανοιχτό πορτοκαλί ενώ από τη δεξιά άκρη του κάτω χείλους φαίνεται να προσπαθεί να μπει ένα μικρό λευκό, ιριδίζων ψάρι. Τα στόματα/χείλη από κει και πέρα εντάσσονται σε κυματισμό ο οποίος εφάπτεται του κύκλου. Τα χρώματα από τη διαγώνιο και αριστερά έχουν τις αποχρώσεις του ανθρώπινου δέρματος. Δεξιά της διαγωνίου, τα χρώματα μοιάζουν να αναδύονται ως τα λεγόμενα των στομάτων της διαγωνίου. Τα στόματα σε κυματισμό που ακολουθούν τα τρία πρώτα που συνομιλούν, ενδεχομένως να αποτελούν αναπτύγματα των τριών πρώτων στομάτων, μια και στο τελευταίο απ’ αυτά ξανακάνει την εμφάνισή του το λευκό ψάρι.
@makis
η αντίληψη είναι πάντα διαμεσολαβημένη (πολιτισμικά, απ'τις προηγούμενες εμπειρίες μας, το προσωπικό υλικό μας), και γι'αυτό συχνά υπενθυμίζω στον εαυτό μου πως αυτό που "διαβάζω" έχει να κάνει περισσότερο μ'εμένα και λιγότερο με την αντικειμενική πραγματικότητα, πόσο μάλλον με το τι λέει ο άλλος..
όμως κάποτε-κάποτε, διασταυρώνονται τα νοήματα και συμβάλουν σε μια περίπου κοινή εικόνα.ίσως γι'αυτό μου κίνησε το ενδιαφέρον το φαινόμενο της διπλοθλαστικότητας.κατά κάποιον τρόπο περιγράφει αυτό που λες
εντωμεταξύ, η φωτογραφία κροπαρίστηκε αυθαίρετα από τον υπολογιστή, οπότε έχει μια δόση τυχαιότητας πράγματι, που παρόλαυτα ανέδειξε μια ανθρωπόμορφη φιγούρα με την παράλληλή της
μ'αρέσει όταν το μηχάνημα παίρνει πρωτοβουλία :-)
@ανώνυμοι
ευχαριστώ για το ευφάνταστο σχόλιό σας
μοιάζει πράγματι σαν γυναικείο στόμα σε διαφορετικές φάσεις, ειδωμένο προοπτικά από κάτω
το ζωντανό ψάρι για μένα συμβολίζει την ομιλία
οπότε δένουν ωραία αυτοί οι συνειρμοί
καλως ήρθατε
Καλώς σας βρίσκω.
Τα στόματα προφανώς είναι, πέραν όλων των άλλων, και των: makis, xtina και ανωνύμων:)
οι ανώνυμοι εκ φύσεως είναι "πολυθλαστικοί" :-)
Post a Comment