Το «αίνιγµα του σώµατος», όπως το αποκαλεί στο Μάτι και το Πνεύµα, [το ότι είναι ταυτόχρονα αισθανόµενο και αισθητό28, το ότι είναι ταυτόχρονα υποκείµενο και αντικείµενο, το ότι ως αντικείµενο, προβάλλει αντίσταση µέσα ακριβώς από την ύλη του, και όπως τα πράγµατα, µου διαφεύγει, το ότι επειδή ακριβώς είµαι και ego και αντικείµενο, στην υλικότητα των πραγµάτων αναγνωρίζω τη δική µου υλικότητα (OA κεφ. 4, ΜΠ 124-125)], είναι πλέον µία περίπτωση µόνο του χιάσµατος: ο ίδιος ο κόσµος είναι αισθανόµενος/ αισθητός. Το σώµα, ως ενσαρκωµένη αισθητικότητα έχει οντολογική συνάφεια µε τον κόσµο και η διπλή του συνθήκη είναι ακριβώς η ίδια η διπλή συνθήκη του κόσµου. Έτσι, κάθε συγκεκριµενοποίηση της καθολικότητας τελεί υπό αυτή τη διπλή συνθήκη, καθετί έχει πάντα δύο αντίστροφες όψεις: ορών και ορατός, αγγίζον και αγγιζόµενο, ορατό και αόρατο είναι κάποιες µόνο από τις εκφάνσεις της αντιστρεψιµότητας.
Το χρώμα στη ζωγραφική:Merleau-Ponty Εύη Γραμμάτη, pdf p.14
3 comments:
σκοπεοψία
σκοπεοσκοπεία
Το «αίνιγµα του σώµατος», όπως το αποκαλεί στο Μάτι και το Πνεύµα, [το ότι είναι ταυτόχρονα αισθανόµενο και αισθητό28, το ότι είναι ταυτόχρονα υποκείµενο και
αντικείµενο, το ότι ως αντικείµενο, προβάλλει αντίσταση µέσα ακριβώς από την ύλη του, και όπως τα πράγµατα, µου διαφεύγει, το ότι επειδή ακριβώς είµαι και ego και
αντικείµενο, στην υλικότητα των πραγµάτων αναγνωρίζω τη δική µου υλικότητα (OA κεφ. 4, ΜΠ 124-125)], είναι πλέον µία περίπτωση µόνο του χιάσµατος: ο ίδιος ο κόσµος είναι αισθανόµενος/ αισθητός. Το σώµα, ως ενσαρκωµένη αισθητικότητα έχει οντολογική συνάφεια µε τον κόσµο και η διπλή του συνθήκη είναι ακριβώς η ίδια η διπλή συνθήκη του κόσµου. Έτσι, κάθε συγκεκριµενοποίηση της καθολικότητας τελεί υπό αυτή τη διπλή συνθήκη, καθετί έχει πάντα δύο αντίστροφες όψεις: ορών και ορατός, αγγίζον και αγγιζόµενο, ορατό και αόρατο είναι κάποιες
µόνο από τις εκφάνσεις της αντιστρεψιµότητας.
Το χρώμα στη ζωγραφική:Merleau-Ponty
Εύη Γραμμάτη, pdf p.14
Post a Comment