Wednesday, 18 May 2011

Κάθετα στην Καρτεσίου , στρίβεις Σπινόζα


















οι αντιληπτικοί τρόποι

Ι. Υπάρχει η αντίληψη την οποία αποκτούμε εξ ακοής ή απο κάποιο σημείο κατά το δοκούν προσδιορισμένο.
ΙΙ.Υπάρχει η αντίληψη την οποία αποκτούμε απο αόριστη εμπειρία, δηλαδή απο εμπειρία που δεν προσδιορίζεται απο το νου.Μόνο που εδώ λέγεται έτσι, επειδή (η εν λόγω αντίληψη) αποκτάται κατά τύχη και δεν ελέγχεται απο καμμία αντίθετή της εμπειρία, οπότε μένει σαν να είναι ακλόνητη για μας.
ΙΙΙ.Υπάρχει η αντίληψη την οποία αποκτούμε όταν η ουσία ενός πράγματος συνάγεται απο άλλο πράγμα, αλλά όχι αυτοτελώς'και τούτο συμβαίνει είτε όταν συνάγουμε την αιτία απο κάποιο αποτέλεσμα, είτε όταν ένα συμπέρασμα συνάγεται απο το ότι μια καθολική έννοια συνοδεύεται πάντα απο κάποια ιδιότητα.
ΙV.Τέλος, υπάρχει η αντίληψη με βάση την οποία το πράγμα γίνεται αντιληπτό μόνο μέσω της ουσίας του ή μέσω της γνώσης της άμεσης αιτίας του.



[Μ.Σπινόζα, Πραγματεία για τη διόρθωση του νου, εκδ. Πόλις, σελ.31]

7 comments:

Χρήστος Μόρφος said...

"Χρειάζεται φιλοσοφία" για να τα ξε-μάθει κανείς όλα αυτά;

[αν-υπαρξιακό αυτοερώτημα]

Πάντα "στρίβουμε" στις σωστές γωνίες...

xtina said...

το να χάνεται κανείς δεν είναι κακό-το αντίθετο μάλλον, καθώς έτσι γνωρίζει δρόμους που αγνοούσε.το να είναι χαμένος όμως χωρίς να το αναγνωρίζει, είναι πρόβλημα.

"Not to find one's way around a city does not mean much.But to lose one's way in a city, as one loses one's way to a forest, requires some schooling"

Walter Benjamin

xtina said...

"Εξάλλου, όλ'αυτά τα δεινά φαίνονταν να προέρχονται από το ότι όλη η ευδαιμονία ή όλη η κακοδαιμονία μας εξαρτάται μόνο από αυτό:από το ποιόν του αντικειμένου με το οποίο συνδεόμαστε από αγάπη.Πράγματι, ένα αντικείμενο που δεν εμπνέει αγάπη δεν προκαλεί ούτε αντιδικίες, ούτε λύπη αν τύχει και χαθεί, ούτε φθόνο αν το έχει άλλος, ούτε φόβο ή μίσος, με λίγα λόγια, καμία συγκίνηση.Κι αυτά ακριβώς όλα τα προκαλεί μόνο η αγάπη των φθαρτών πραγμάτων, όπως δηλαδή όλα όσα μόλις αναφέραμε.Αλλά η αγάπη για ένα πράγμα αιώνιο και άπειρο μόνο με χαρά τρέφει τα ενδόμυχα της ψυχής, και με χαρά μη αναμεμειγμένη με κανενός είδους λύπη΄κάτι άκρως επιθυμητό, που αξίζει να το αναζητάμε με όλη μας τη δύναμη.Αλήθεια όμως, δεν χρησιμοποίησα χωρίς λόγο τούτες τις λέξεις:φτάνει να μπορούσα να αποφασίσω αφού σκεφτώ σοβαρά.Διότι, παρ'ότι το πνεύμα μου αντιλαμβανόταν τόσο ξεκάθαρα αυτά τα πράγματα, εντούτοις αδυνατούσα, έστω κι έτσι, να απομακρύνω κάθε φιλοκέρδεια, φιληδονία και φιλοδοξία."
[Σπινόζα, Πραγματεία για τη διόρθωση του νου, σελ.26-27]

xtina said...

http://www.antifono.gr/portal/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%B7%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82/%CE%92%CE%B9%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CE%A8%CF%85%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%AF%CE%B1-%CE%95%CE%B3%CE%BA%CE%AD%CF%86%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%82/%CE%86%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%B1/2768-heidegger-%CE%9D%CE%B5%CF%85%CF%81%CE%BF%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B5%CF%82.html

Heidegger, Νευροεπιστήμες και η Απαλλαγή από την Καρτεσιανή Πλάνη.

υπό Άλκη Γούναρη

xtina said...

http://www.lifo.gr/mag/columns/4426
σπινόζα ηθική

xtina said...

http://nosferatos.blogspot.gr/2012/08/blog-post_4995.html

xtina said...

http://www.unemployednegativity.com/2013/11/economies-of-affectaffective-economies.html?spref=fb